فواید ورزش های ایروبیک برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان با پمپ انسولین هستند

13 اکتبر 2016- بر اساس یافته‌های یک تحقیق جدید وارد کردن ورزش های هوازی به رژیم درمانی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان با پمپ انسولین هستند، دارای فواید بسیاری برای این بیماران است.

 برای یک دوره‌ی سه ماهه از افراد مبتلا به دیابت نوع یک که از پمپ انسولین استفاده می‌کردند در دو گروه:  ورزش های هوازی و عدم انجام ورزش ثبت نام شد. در این تحقیق اطلاعات افراد شرکت کننده از نظر فعالیت متابولیکی و پارامترهای التهابی و خود ایمنی گردآوری شد.

نتایج این مطالعه‌ی بالینی که توسط محققان آمریکایی و ایتالیایی انجام گردید با تمرکز بر بیماران میانسالی که از پمپ انسولین استفاده می کردند، گردآوری گردید.

این مطالعه فواید درمانی ورزش‌های ایروبیک را برای افرادی که در گروه  ورزشی شرکت داشتند به تصویر کشید، که از جمله می‌توان به بهبود کنترل متابولیک، کاهش نیاز به انسولین و کاهش عوارض مرتبط با افزایش قند خون اشاره کرد.

دکتر Luziیکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما دریافتیم که فعالیت فیزیکی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌تواند به بهبود کنترل گلایسمیک آنها کمک کند، نتایج ما نشان می‌دهد برنامه های آموزشی که با هدف کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برگزار می‌شود، باید با تمرکز بر نظارت بر تزریق انسولین، رژیم غذایی و انجام فعالیت فیزیکی که دارای فواید  بسیاری است، ارائه گردد.

به گفته‌ی محققان 6 بیمار شرکت کننده در گروه ورزشی در این تحقیق دارای رفتارهای مسئولانه تری برای نظارت بر قند خون خود در مقایسه با 7 بیمار در گروه کنترل( به ورزش نمی‌پرداختند و کم تحرک بودند)، بودند.

 محققان نتیجه گیری کردند که برای تایید نتایج این مطالعه باید مطالعاتی بر روی گروه بزرگتری از بیماران انجام شود، اما نتایج تحقیق اخیر نشان دهنده ی بهبود متابولیسم بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تحت درمان با پمپ انسولین، به دلیل ورزش است.

 Rodolfo Alejandroاز دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه میامی در فلورایدا می‌گوید: مطالعه‌ی اخیر اطلاعات فیزیولوژیکی مهمی را در اختیار ما قرار داد که نشان می‌دهد ورزش یک عامل مهم در بهبود و مدیریت بیماری دیابت نوع 1 است، هم اکنون به دلیل افزایش نرخ ابتلا به دیابت، داشتن یک برنامه‌ی ورزشی بعنوان بخشی از رژیم درمانی این افراد ، بسیار توصیه می شود، زیرا انجام فعالیت ورزشی به همراه درمان با انسولین نتایج بهتری را در برخواهد داشت.

 در مطالعات آینده محققان قصد دارند مکانیسم عمل تعدیل سیستم ایمنی به واسطه‌ی ورزش را در جمعیت بزرگتری از بیماران بررسی کنند، نتایج این تحقیق در شماره‌ی آینده مجله‌ی Cell Transplantationمنتشر می‌شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/aerobic-exercise-has-health-benefits-for-type-1-diabetes-patients-on-insulin-pumps-91825056.html